Over Zaouli

Initiatiefnemer
Serge Badoué
geboren in Ivoorkust. Als jonge danser werd zijn talent alom herkend. Hij studeerde aan Centre de la Danse. Hij is gespecialiseerd in diverse stylen van traditionele tot moderne Afrikaanse dans. Hij wil het uitwisselen van culturele ervaringen met West-Afrika bevorderen.

Ons doel
Zo vanzelfsprekend als het is voor ons dat er schoon water uit de kraan komt zo is het niet bij iedereen. In Ivoorkust moeten mensen vaak nog kilometers lopen om water te halen. Met Stichting Zaouli worden er diverse dorpen in de Ivoorkust voorzien van water.

Bestuur
> Voorzitter: Ellen Touray
> Penningmeester: nieuwe kandidaat wordt gezocht
> Secretaris: Kyra Jablotchkoff
> Administratie: Mariette Lammers

Marketing & communicatie
> Dominique Nicolaers


Het verhaal van Zaouli

foto zaouliDe legende van Djela-Lou-Zaouli, dochter van een leeuw, is de beschermgodin in het land van de Gouro in Ivoorkust. Ze is een uitmuntend danseres, beheerst de vechtkunst uitstekend en bovendien is ze van een betoverende schoonheid.

Als een jonge prins tijdens de jacht gewond raakt, vindt Djela-Lou de stervende prins. Zij redt hem op miraculeuze wijze en de prins raakt tot over zijn oren verliefd op de godin. Hij besluit haar te trouwen. Een jaloerse god, waanzinnig verliefd op Djela-Lou, maakt een eind aan de idylle door de godin te doden.

Dan gebeurt er iets wonderlijks. De godin reïncarneert als de Zaouli-dans om zo in de herinnering van de prins te blijven. We herkennen haar in een verleidelijk masker met gouden gelaatstrekken.

Vrouwen van Manfla - Gouro traditionele muziek > klik hier om dit te beluisteren

De Afrikaanse mens gelooft sterk in het bovennatuurlijke en de geesteswereld. Een krachtig respect aan de voorouders. Vaak wordt dit tot uitdrukking gebracht in maskerdansen. Een maskerdans baant de weg voor spirituele gidsen om een maatschappij te beschermen en is alsmede een kritische strategie om de culturele betekenis, van een gemeenschap, voor de toekomst te beschermen en te behouden.

Dood is een ander stadium van leven en is daardoor niet eindig. Een geest (voorouder) wordt gerespecteerd en ontleend zijn of haar speciale krachten aan het aardse bestaan en wat hij of zij voor een gemeenschap heeft betekend. Zo kunnen beslissingen toegeschreven worden aan de geesten. Maskers belichamen de geesten en met de krachtige en opwindende dansbewegingen geven zij uitdrukking aan hun emotie.

De zeer dynamische dans 'Zaouli' kenmerkt zich door razendsnelle beenbewegingen en wordt oorspronkelijk door mannen uitgevoerd. Het masker echter is vrouwelijk en belichaamt Djela Lou. Zaouli verbeeldt zowel de mannelijke als de vrouwelijke energie zoals in de oosterse filosofie yin en yan dit kenmerken. Een ultieme overbrugging van twee werelden, zowel in een spirituele als in een maatschappelijke betekenis.

In ons logo is de betekenis van Djela Lou Zaouli, die wij eraan geven, symbolisch terug te vinden. Een opengebroken ronde vorm waarin het masker naar buiten treedt. De traditie 'breekt' open en komt tot ontwikkeling in een nieuwe vorm. De cyclus van geboorte tot ziel.

Vertaald naar de Afrikaanse dansontwikkeling, van de meest traditionele betekenis tot de meest moderne variant, altijd in ontwikkeling en vernieuwend, vormt dit een eerbetoon aan de Afrikaanse dans en dansers.

De dans Zaouli wordt tijdens verschillende soorten ceremoniën ten tonele gebracht. Om bezoekers te entertainen, om voedsel te verzamelen, tijdens initiatieceremoniën of bij sommige begrafenissen. Zaouli heeft een jongere zuster Flali. Ook zij wordt gedanst door mannen en heeft de kenmerkende snelle beenbewegingen. In tegenstelling tot Djela Lou is de zus in haar optreden een stuk charmanter en zwoeler en flirt op een overdreven manier het spel van de vrouwelijke verleiding.